Kamis, 04 November 2010

MAC OS

MAC OS
Mac OS adalah singkatan dari Macintosh Operating System. Mac OS adalah sistem operasi komputer yang dibuat oleh Apple Computer khusus untuk komputer Macintosh dan tidak kompatibel dengan PC berbasis IBM. Diperkenalkan pada tahun 1984, Mac OS sejak tahun 2006 telah memiliki kompatibilitas dengan arsitektur PowerPC maupun x86.
Mac OS, yang bererti Macintosh Operating System, atau Sistem Pengoperasi Macintosh, adalah sistem pengoperasi komputer Apple untuk komputer Apple Macintosh. Mac OS merupakan sistem pengoperasian pertama yang menggunakan antarmuka pengguna grafik (Graphical User Interface — GUI). Pasukan Macintosh termasuk Bill Atkinson, Jef Raskin dan Andy Hertzfeld.
Terdapat pelbagai pandangan bagaimana Macintosh dibangunkan dan di mana ide asal bermula. Walaupun kaitan antara Macintosh dan projek Alto di Xerox PARC telah luas diperkatakan dalam rekod sejarah, sumbangan awal Sketchpad oleh Ivan Sutherland dan Sistem di Talian (On-Line System) oleh Doug Engelbart tidak kurang pentingnya. Lihat Sejarah GUI, dan Apple v. Microsoft.
Apple sengaja merendahkan kewujudan sistem pengoperasi pada tahun awal kemunculan Macintosh untuk menjadikan Macintosh kelihatan lebih ramah pengguna dan membezakannya daripada sistem lain seperti MS-DOS, yang digambarkan sebagai ajaib (arcane) dan mencabar secara teknikal. Apple mahu Macintosh digambarkan sebagai sistem yang “terus berfungsi” apabila anda menghidupkannya.

Versi
Sistem Operasi Macintosh pada awalnya dikenali sebagai Sistem, seperti “Sistem 6.0.7″ atau “Sistem 7“. Pada awalnya juga dikenali sebagai Kotak Perkakasan “Toolbox”; yang mengandungi himpunan rutin piawaian yang boleh digunakan bagi menggantikan pautan kepada perkakasan komputer itu sendiri.
Pengabstrakan ini yang membenarkan applikasi Mac ditulis untuk satu generasi sistem digunakan pada generasi berikutnya, sebagai contoh: dari Mac Plus kepada Mac II, kepada PowerBook, kepada Power Macintosh.

 Pada awalnya Apple sengaja mengaburkan kewujudan sistem operasi ini bagi membezakan Mac daripada sistem lain seperti MS-DOS, yang digambarkan sebagai lebih sukar digunakan berbanding Mac. Istilah seperti “sistem” dan “kotak perkakasan (the toolbox)” merupakan cara mudah untuk merujuk kepada perkhidmatan sistem operasi dan Macintosh API seterusnya mengelakkan penggunaan istilah teknikal (technical jargon). Sehingga kemunculan era sistem G3 (yang dikenali sebagai mesin “dunia baru”), sebahagian besar sistem disimpan dalam ROM fizikal pada papan induk, dan juga komponen sistem pada cakera yang menambah, mengesampingkan (override)atau memperbaiki rutin ROM. Tujuannya ialah untuk mengelakkan penggunaan terlalu banyak ruang simpanan dalam cakera liut yang terhad untuk sistem sokongan, kerana komputer Mac yang terawal tidak mempunyai cakera keras. Sebenarnya cuma satu model Mac yang boleh dijalankan (bootable) menggunakan ROM sahaja, iaitu model Mac Klasik 1991.

Sistem 7.5.1 merupakan sistem pertama yang memasukkan logo Mac OS (muka tersenyum (smiley face) biru). Mac OS 7.6 (yang dikeluarkan pada 1996) merupakan sistem pertama yang dinamakan Mac OS kerana wujudnya “klon-klon” Mac, sistem yang hampir serupa daripada syarikat-syarikat lain seperti Power Computing dan Motorola, dan Apple hendak memberitahu dengan jelas bahawa sistem operasiannya merupakan hak milik intelektualnya sendiri.

Sistem Mac OS boleh dibahagikan kepada dua jenis:
Mac OS “Klasik”, sistem yang mula-mula dikeluarkan untuk Mac yang pertama pada tahun 1984 hinggalah Mac OS 9.
Mac OS X (huruf “X” itu disebut sepuluh, iaitu nombor Roman) yang lebih baru. Mac OS X memasukkan unsur-unsur BSD Unix, OpenStep, dan Mac OS 9. Sistem tahap rendah asasnya, Darwin yang berasaskan Unix, merupakan sumber terbuka.




Mac OS Klasik
Mac OS klasik dikenali sebagai satu sistem yang tidak mempunyai sebarang baris perintah (command line); merupakan sistem yang menggunakan antara muka pengguna grafik (IU) sepenuhnya. Dipuji kerana senang untuk digunakan, sistem ini juga dikritik kerana menggunakan kerjasama multitugas (cooperative multitasking), ketiadaan pengurusan ingatan, dan kecenderungan pertelingkahan tambahan/sambungan. “Tambahan” adalah perisian yang ditambah kepada sistem pengoperasi, untuk memberikan fungsi tambahan – seperti rangkaian kerja (networking) – atau sokongan kepada perkakasan tertentu. Sesetengah sambungan tambahan mungkin tidak akan berfungsi dengan betul antara satu sama lain atau mungkin perlu ditambah mengikut urutan tertentu. Menyelesaikan masalah tambahan Mac OS boleh menjadi satu proses cuba jaya yang memakan masa yang panjang.
Mac OS juga memperkenalkan Sistem Fail Hierarki (Hierarchical File System), sebagai satu cara inovatif penyususnan fail. Satu fail pada DOS atau Unix merupakan jujukan bait (byte), yang memerlukan aplikasi mengetahui bahagian bait mana yang mewakili kod dan bahagian mana yang mewakili grafik atau data yang lain, Fail Mac mempunyai dua bahagian yang berlainan. Sebagai tambahan kepada cuaran data, yang merupakan ulangan bait, terdapat juga akar cuaran resource fork yang mengandungi data yang sudah disusun seperti menu, grafik, bunyi, dan segmen kod. Satu fail applikasi mungkin hanya mempunyai sumber yang tidak mengandungi bahagian data. Fail teks mungkin mengandungi teks dalam bahagian data dan maklumat stail pada sumbernya, jadi applikasi yang tidak mengenal maklumat stail tersebut masih boleh membaca teks yang disimpan. Walaupun kaedah ini mempunyai beberapa kelebihan, Mac OS tidak dapat digunakan bersama-sama sistem-sistem pengoperasian lain yang tidak menggunakan sistem Mac OS; contohnya, apabila sesuatu fail disalin daripada Mac kepada DOS atau Unix, akar cuarannya akan dibuang.
Menjelang akhir 1990-an, telah disedari bahawa teknologi era 1980-an ini telah melangkaui hayatnya, dengan kewujudan sistem-sistem pengoperasian multitugas baru yang lebih stabil.




Mac OS X
Rencana utama: Mac OS X
Mac OS X mambawakan pengurusan memori ala-Unix dan pre-emptive multitasking kepada platform Mac. Pengurusan memori yang jauh lebih baik membolehkan lebih banyak perisian berjalan serentak dan hampir menghapuskan kemungkinan sesuatu perisian meruntuhkan perisian lain. Ia juga adalah Mac OS petama memasukkan baris arahan, walaupun tidak dapat dilihat kecuali apabila penggunanya melancarkan perisian “terminal”.
Ramai peminat Mac OS asal menerima OS X, tetapi terdapat beberapa yang mengkritiknya sebagai lebih susah dan kurang mesra pengguna daripada Mac OS asal.
Sejak 2002, Apple telah membundling komputer Macintosh dengan Mac OS X. Sistem operasi tersebut hadir sebagai suksesor Mac OS 9, sebagai versi final Mac OS klasik. Mac OS X adalah sebuah sistem operasi dengan grafis berbasis Unix, dengan teknologi yang dikembangkan NeXT antara tahun 1980 hingga 1996.

Kemudian, Mac OS X v10.5 yang disebut 'Leopard' hadir saat Apple memiliki sertifikasi UNIX 03, yang berjalan pada prosesor Intel. Hal ini pun berlangsung hingga tahun-tahun berikutnya. Berikut adalah sekilas sejarah nama-nama 'macan' Mac OS X.

10.0 Cheetah -- 24 Maret 2001
10.1 Puma -- 25 September 2001
10.2 Jaguar -- 24 Agustus 2002
10.3 Panther -- 24 Oktober 2003
10.4 Tiger -- 29 April 2005
10.4 Intel Tiger -- 10 Januari 2006
10.5 Leopard -- 26 Oktober 2007
10.6 Snow Leopard -- 28 Agustus 2009
10.7 Lion -- Musim Panas 2011

Teknologi Mac OS
QuickDraw: model pengimej imaging model yang pertama memberikan pasaran pukal WYSIWYG
Finder: antaramuka untuk melayari filesystem dan melancarkan applikasi
MultiFinder: versi pertama yang menyokong menjalankan lebih dari satu perisian secara serentak
Chooser: perkakasan untuk mencapai network resources (contoh: mengaktifkan AppleTalk)
ColorSync: teknologi untuk memastikan pemadanan warna yang sesuai
Pengurusan ingatan OS Mac: bagaimana Mac menguruskan RAM dan ingatan maya sebelum bertukar kepada UNIX
Pengemulasian Motorola 68000 oleh PowerPC: bagaimana Mac menangani transisi arkitektural daripada CISC kepada RISC (lihat emulator Mac 68K)
Desk Accessories: perisian kecil “helper” yang boleh dijalankan seiring dengan sebarang perisian lain, sebelum munculnya MultiFinder atau System 7.
PlainTalk: teknologi sintesis pertuturan and pengecaman pertuturan
Mac-Roman : set aksara
Beberapa fitur dari versi MAC OS X :
1. Mac OS X Leopard
Desktop
Selain tampil dengan grafis yang jernih dan “cantik” yang selalu menjadi ciri khas Mac OS x, Leopard tampak menonjol berkat adanya Stacks yang tampil di dock barunya.
Stack merupakan item dalam dock yang memberikan akses cepat bagi pengguna Leopard untuk menilik isi sebuah folder. Saat Anda mengklik sebuah stack, semua file di dalamnya akan tampil seolah-olah keluar dari folder. Ada 2 macam stack disini – download dan documents stack. Download stack secara otomatis akan menangkap beragam file yang diunduh dari aplikasi Safari, Mail dan iChard. Sedang document stack digunakan untuk menyimpan beragam file.
Finder dan Cover Flow
Sistem navigasi pada iTunes – dibagian kiri layar – menginspirasi Apple untuk menerapkan pada sistem serupa pada Finder Leopard. Disini, pengguna bisa mengakses sistem mac dengan mengklik sidebar bergaya iTunes. Kalau anda masih kurang dengan Finder masih ada spotligt, fitur pencari yang selama ini jadi andalan di MacOS X, yang bisa dijadikan alternatif solusi.
Satu yang menarik dari Finder adalah fungsi Cover Flow. Taruh kata anda sedang mencari suatu file, atau sekedar melihat-lihat isi harddisk. Dengan Cover Flow, anda tah hanya melihat file-file dalam komputer Mac dalam rupa icon, tetapi dalam rupa aslinya dan dalam ukuran yang cukup besar.
Quick Look
Fitur ini memungkinkan anda melihat-lihat konten sebuah file, tanpa membukanya- si dokument word dan PDF, speadsheet, Excel, isi video klip, presentasi dan isi lampiran email. Untuk berpindah dari 1 file ke file lain, pengguna bisa mengklik panah di bawah tampilan Quick Look. Fitur ini juga bisa digunakan saat anda bekerja dengan fitur Time Machine untuk melakukan pencarian.
Time Machine
Mesin waktu ini bisa dibilang merupakan “keajaiban” besar yang diperkenalkan oleh Leopard. Fitur pas untu membackup isi mac secara otomatis – foto, file dan musik, film, dan beragam dokumen penting. Untuk menggunakannya. Anda harus menghubungkan harddisk eksternal ke komputer Mac.
Taruh kata Anda mencari sebuah file lama, yang ternyata telah anda hapus. Alih-alih kebingungan, anda bisa masuk ke browser Time Machine untuk melakukan pencarian – syukur-syukur anda ingat dengan persis kapan tanggalnya – atau jika perlu minta bantuan dari fitur pencari Spotlight sekalian. Setelah file ditemukan, klik opsi [restore] untuk mengembalikan file ke lokasi semua. Sebagai informasi, fitur ini tak terbatas untuk menangani satu atau dua file saja.
Mail
Fitur Mail di leopard sudah mengalami pengembangan. Disini anda bisa lebih mudah melakukan semuanya. Mail yang baru dilengkapi dengan beragam template surat . Untuk memasukkan foto dan gambar ke dalam email, Anda cukup klik dan seret saja. Soal kompatibilitas, mail dibuat dalam format HTML standar yang banyak digunakan oleh layanan email berbasis web. Disini, Anda bisa mendaftarkan diri untuk berlangganan feed RSS. Sebagai informasi, fitur Spotlight juga disertakan pada Mail untuk melakukan pencarian catatan, pesan e-mail, dan daftar to-do.
iChart
Ada beberapa fitur baru dalam iChat Leopard. Memanfaartkan kamera iSight, bisa built-in atau eksternal, Anda bisa chatting dengan menempelkan pemandangan – bisa diganti lo, gunung, dan lainnya – sebagai latar. Pun anda bisa memanfaatkan efek-efek di Photo Booth. Tapi ingat, komputer Mac anda harus dilengkapi dengan kamera iSight. Saat sedang berkomunikasi via teks atau suara dengan partner, anda juga bisa menunjukkan presentasi atau video dalam layar penuh. Kalau mau, anda juga bisa berbagi akses dengan teman chatting anda. Anda bisa berselancar di dekstop kawan melalui iChart, atau sebaliknya. Tapi ingat, untuk mendapatkan fungsi maksimal, anda butuh koneksi internet yang kuat.
Spaces
Kalau anda gemar membuka beberapa aplikasi sekaligus dalam waktu yang bersamaan, Spaces mungkin akan sangat menghibur. Fitur ini bisa digunakan untuk mengelompokkan beberapa jendela aplikasi dan memungkinkan anda menampilkan lebih dari satu jendela dalam satu waktu.
Untuk mengativasinya, klik saja ikon Spaces di dock. Anda bisa menentukan kelompok aplikasi yang ingin dibuat – untuk bekerja, atau untuk bermain. Buka aplikasi-aplikasi yang ingin dimasukkan, lalu tarik ke ruang kelompok yang sesuai. Untuk berpindah antar-spaces, anda bisa menekan tombol panah pada Keyboard.
Boot Camp
Leopard adalah sebuah sistem operasi yang selalu mengedepankan teknologi terkini. Maka untuk mengedepankan inovasi ini, Leopard juga memberikan kemudahan untuk berbagi Sistem Operasi dengan Windows jika di dalam PC anda juga sudah terinstal Windows. Juga untuk meng-copy file di Windows dan menjalankan Boot Camp sudah dimasukkan dalam leopard. Setup yang sederhana dan langsung, sama halnya dengan kemudahan yang biasa ditawarkan oleh kompuer Mac.

2. Mac OS X 10.7 Lion
Mac App Store
Ya, akhirnya App Store bakal diboyong ke Mac OS X 10.7 Lion. Dengan ini pengguna dapat langsung mengunduh aplikasi yang mereka inginkan secara langsung. App Store bagi Mac ini bakal muncul bersamaan dengan dirilisnya Mac OS X Lion yang bakal dirilis di 2011 mendatang.
Pengguna Snow Leopard tak perlu risau. Pasalnya Apple memberi kesempatan untuk mencicipi Mac App Store ini selama 90 hari.
Launchpad
Fitur baru ini memberi kesempatan kepada para pengguna untuk mengakses secara mudah semua aplikasi yang diunduh layaknya iPad dalam Mac. Cukup klik ikon aplikasi Launchpad, dan langsung jajal aplikasinya.
Mission Control
Mission control merupakan gabungan dari kekuatan dan daya pesona Exposé, Spaces, Dashboard, serta tampilan full screen apps dalam satu wadah. Fitur ini memungkinkan pengguna melihat seluruh tab windows yang aktif yang terbagi dalam suatu grup aplikasi

Projek Star Trek
Satu aspek sejarah yang menarik mengenai Mac OS Klasik ialah: ianya merupakan satu prototaip rahsia yang tidak diketahui umum yang dimulakan Apple pada tahun 1992 yang diberi nama kod Project Star Trek. Matlamat projek ini ialah untuk mencipta versi Mac OS yang boleh berfungsi pada komputer peribadi serasi-Intel x86. Projek ini tidak bertahan lama, ianya dibatalkan hanya selepas setahun iaitu pada 1993 kerana pertelingkahan politik dalaman. Walaupun begitu, pasukan projek ini berjaya menjadikan perisian seperti Macintosh Finder dan applikasi asas seperti Quicktime berfungsi secara lancar pada PC.
Walaupun perisian Star Trek tidak pernah dilancarkan, emulator pihak-ketiga Macintosh, seperti vMac, Basilisk II, dan Executor, akhirnya menbolehkan kemungkinan menjalankan Mac OS Klasik pada komputer peribadi x86. Emulator-emulator ini terhad mengemulasikan barisan pemproses 68000, dan dengan demikian tidak dapat menjalankan versi Mac OS yang lebih terkini daripada 8.1 yang memerlukan pemprosesor PowerPC. Mutakhir ini, emulator seperti Pear PC telah muncul yang mampu mengemulasikan pemproses PowerPC yang diperlukan oleh versi terkini Mac OS (seperti Mac OS X). Walaubagaimanapun, ianya masih di peringkat awal dan seperti emulator-emulator lain, cenderung untuk berjalan lebih perlahan daripada OS natif.

Beberapa kelebihan yg di miliki oleh Mac OS :
1).Mac OS Tidak mudah terkena virus.
Dirancang dengan security oriented, Mac OS tidak diganggu oleh serangan konstan dari PC virus dan malware. Namun tidak juga akan memperlambat Anda dengan peringatan keamanan konstan dan interupsi lainnya.
2).High Performance.
Khususnya pada Mac OS X - dengan prosesor Intel terbaru dan inovasi terbaik lainnya, Mac dapat melakukan semua hal yang hanya dapat dilakukan Mac - dengan kecepatan yang menakjubkan.
3).User-friendly
Dengan tampilan GUI yang sangat menarik, menjadikan Mac OS sebagai salah satu OS yang banyak diminati khususnya oleh para graphic designer dan bagi mereka yang baru mempelajari komputer.

Kekurangan yg di miliki oleh Mac OS :
1). Mac tidak bisa dirakit sendiri karena Apple sudah tidak memberi license untuk perusahaan lain untuk membuat hardware yang bisa menggunakan Mac OS
2). Software di Mac OS tidak begitu lengkap
Pengaruh dominansi Microsoft Windows selama bertahun-tahun membuat user sudah sangat terbiasa dan enggan beradaptasi dengan OS terbaru. Dasar pemikiran yang sama juga menjadi alasan melimpahnya aplikasi terbaru dengan system requirement Windows.
3).Biayanya Mahal
4). Hanya berguna untuk graphic designer
5). Tidak dapat digunakan dalam waktu bersamaan
6). Softwarenya tidak lengkap dan tidak cocok bermain game karena tampilannya kurang bagus
jadi,Mac OS tidak saja mempunyai kelebihan.Tetapi Mac OS juga mempunyai banyak kekurangan yang harus di perhatikan oleh pengguna nya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar